logotyp

2016/2017

Rozloučení s žáky 9. ročníků

Informatika slaví

V pátek 23. 6. se zúčastnili žáci 8. ročníků soutěže IT schopnosti na SPŠ na Smíchově. Soutěžilo 7 trojčlenných týmů z 5 škol. Družstva plnila soutěžní úkoly z MS Office.
Naše družstvo z 8.C – Drvota, Bušek a Valeš – obsadili skvělé 3. místo a družstvo z 8. B - Milt, Goffa a Oukropec - dokonce obsadili 1. místo.
V soutěži jednotlivců z 21 žáků skončil na 4. místě Jan Drvota, na 2. místě Martin Goffa a na 1. místě Rostislav Milt.
Vítězové byli odměněni pěknými dárky, ti nejlepší získali bonusové body pro přijímací řízení na tuto školu. Po soutěži si prohlédli žáci školu a vyslechli odbornou přednášku o bezpečnosti internetu.
Soutěžícím gratulujeme a doufáme, že i v příštím školním roce najdeme šikovné „ajťáky“.
Ing. E. Holubová


Úžlabinská informatika

Již po druhé se vybraní žáci naší školy zúčastnili soutěže „Úžlabinská informatika“ na Střední průmyslové škole elektrotechnické, V Úžlabině.
Žáci - Milt, Goffa, Oukropec a Bušek z osmých tříd si ověřili svoje znalosti z oblasti textového editoru a úpravě jednoduché statické webové stránky. Po dobré svačině, kterou pro nás studenti připravili, v druhé části programu se všichni soutěžící na chvíli proměnili v programátory jednoduché 3D hry v UNITY 5 a designéry při práci s grafickým tabletem.
Seznámili se s prostředím školy a jejím zaměřením. Absolventi této školy pracují jako správci OS a počítačových sítí, systémoví programátoři nebo technici v elektrotechnických firmách. Vysoké procento absolventů pokračuje ve studiu na vysokých školách technického zaměření.
A pak už žáky čekalo vyhodnocení soutěže a odměny. Rostislav Milt si odnesl hned 2 ceny v soutěži jednotlivců. Všichni soutěžící dostali USB flash disk 8 GB a propagační materiál školy. Ti nejlepší získali bonusové body pro přijímací řízení na tuto školu.
Ing. Eva Holubová


Den bez učebnic


Pojďte se s námi ohlédnout za projektovým dnem, který se uskutečnil 12. května na ZŠ genpor. Fr. Peřiny. Byl to speciální den, kdy děti přicházejí do školy bez učebnic a program na celé dopoledne si sestavují podle nabízených možností úplně samy. Protože rok 2017 je Mezinárodním rokem udržitelného cestovního ruchu, letos vybíraly děti z 24 dílen – „cestovek“, které spojovalo heslo „Křížem krážem, letem světem".
V pátek ráno v 8.15 SEČ jsme se vydali na dobrodružnou výpravu. Do kufru jsme zabalili Energii na cesty a Hurá na telýv. Rozhodli jsme se podniknout Cestu kolem světa za 60 minut, cestovali jsme Od severu k jihu a od západu k východu, navštívili jsme všechny Evropské metropole, a když už jsme byli v Evropě, tak nás napadlo zaletět na Slovensko. Abychom si dali řádně do těla, vyzkoušeli jsme si v tělocvičně Vysokohorskou turistiku v Himálaji, Krkonoších a Alpách. Zastavili jsme se v Japonsku a objevili krásy Údolí králů. Během cesty jsme se stali Snadno a rychle ornitologem, a aby nám cesta rychleji ubíhala, zahráli jsme si Pexeso a brouzdali Letem světem internetem. Po všech těch zážitcích nám vyhládlo, a tak jsme zastavili na Pizzu, S notou po světě jsme zhlédli všechny Divy světa a vrátili se k Putování po Řepích. Nezapomněli jsme ani na české velikány, podívali jsme se S Čapkem kolem světa a pátrali Po stopách Františka Peřiny, které nás dovedly až do Středu školy. Letem světem jsme si s třeťáky přečetli pohádky a popřáli si Krásné sny. Děkujeme za tuto úžasnou a vyčerpávající cestu. Moc jsme si ji všichni užili!
Vyzpovídaly jsme pro vás účastníky - začátečníky :
Marek 7.B „Na tomto stanovišti jedeme na výlet, ale musíme pro to něco udělat, musíme si vyrobit autíčko. Dobrý je, že máme dost času, takže se to dá dobře zvládnout. "
Šnoblová 6.A „Hodně jsme se toho dozvěděli, fakt se mi to líbilo a určitě se těším na příští rok. Rozhodně jsem se bavila víc, než jsem si myslela."
Ondra 6.A „Byl jsem překvapený, moc mě to dneska bavilo. Nejvíc se mi líbil tělocvik (poz. red. - Himálaj, Krkonoše, Alpy). Na příští rok se moc těším, jsem zvědavý, co učitelé vymyslí."
Alice 7.C „Bylo to moc pěkný. Nejvíc se mi líbila cestovka Cesta do středu školy u paní učitelky Krejčové a Cestování s Čapkem kolem světa paní učitelky Fridrichové."
Ondra 7.C „Projektový den se mi líbil, je lepší, než jsem si myslel. Nejvíc se mi líbilo u paní učitelky Jurečkové vyrábět tulipány."

N. Balounová a A. Hütterová, 9. B, ABC tým


22.ročník vědomostní soutěže EUROREBUS

22.ročník  vědomostní soutěže EUROREBUS

Během podzimních měsíců odesílali žáci 7.A a 7.C eurošeky, na kterých byly odpovědi na nejrůznější otázky světa v souvislostech. Například: bitva na Bílé hoře, kde je Arhemská země, co to je platan, nejdelší název obce na světě, co to je gratinování, založení soutěže NHL, pramen řeky Moravy, hory sopečného původu v ČR a mnoho dalších.

Měli jsme velkou radost, když jsme se dozvěděli o postupu do Krajského kola této soutěže, kam obě třídy nominovaly své zástupce.

7.A   Hupka Vít, Matějka Marek a Predescu Šimon

7.C Bláha Ondřej, Heřmánková Vendula a           Procházková Tereza

Ti nás reprezentovali ve středu 26.4.2017 na FTVS v Praze. Bylo to Krajské kolo Prahy a Středočeského kraje. Že jsme své reprezentanty vybírali dobře a zodpovědně ukázala výsledková listina. Naše škola obsadila 17. a 18. místo z celkového počtu 41 školních tříd. Poděkování patří všem žákům 7.A i 7.C, kteří odesílali své eurošeky i jejich rodičům za podporu. Bylo to náročné, ale už víme, že se učíme o světě v širokých souvislostech.

    Žáci 7.A a 7.C 


Beseda s „člověkem zevnitř“

Někteří z nás byli na exkurzi ve věznici v Liberci. K této exkurzi patří také beseda s „člověkem zevnitř“. V úterý 2. května nás přišla navštívit bývalá vězeňkyně, která nám začala vyprávět svůj příběh Její přezdívka je Mallory a o jejím životě natočila dokument p. Třeštíková. Mallory měla obyčejné dětství jako my, dokud jí cestu nezkřížily tvrdé drogy. Vyprávěla nám svůj životní příběh, jak se vlastně poprvé dostala kvůli drogám do vězení, co se s ní dělo, když se dostala z vězení ven a jak do toho znova spadla a nakonec i to, jak se z těch problému dostala ven. Pak jsme si také povídali, jaké to bylo ve vězení za komunismu a jaké to ve vězení nyní. Překvapilo mě, že je to takový rozdíl.

Každý z nás její slova hltal a vžíval se do jejího příběhu.  Myslím si, že nikoho z nás nenapadlo, že to bude tak zajímavé. Řekli nám, že máme tři hodiny na besedu a můžeme si s paní povídat, vážně jsme ale nevěděli, na co se ty tři hodiny budeme ptát, jenže ke konci nám to přišlo krátké a chtěli jsme více.

Mallory nám říkala, že chodí takhle po školách a vypráví svůj příběh proto, že se snaží zabránit co nejvíce dětem, aby neblby a nedostaly se do problémů jako ona, protože není lehké se dostat ven a ne každý to dokáže. Mallory je opravdu silná žena, jež rozhodně má jakékoliv právo žít jako každý z nás. Ve vězení ztratila drahocennou část svého života a bývalí vězni si nezaslouží ztrácet další čas tím, že po vězení budou dlouhou dobu shánět práci a ubytování. Myslím, že je dobré si něco takového poslechnout a zamyslet se nad tím. Malloryin příběh na nás opravdu zapůsobil a určitě nám něco dal a takto by tyto besedy měly fungovat. 

Tereza Maślonková, Tereza Strupková, 9.A


Jak jsme se připravovali na Den Země v Řepích.

Náš ABC tým, sestavený z žáků 9. tříd, pracoval i ve spolupráci s dalšími spolužáky na přípravě stanovišť naší školy pro Den Země pořádaný sousední ZŠ Jana Wericha. Tato stanoviště jsme nazvali: „Letíme s Peřinou 1“ a „Letíme s Peřinou 2“, protože naším označením bylo letadlo a samozřejmě také proto, že jsme školou letce, hrdiny Františka Peřiny.
Na jednom stanovišti účastníci nejen otestovali své znalosti o letadlech, ale potrápili se také (stejně jako váleční letci) nad připravenými obrázkovými šiframi. V obou případech se soutěžící dostali k názvu slavného letadla Spitfire, jehož siluetu máme před školou.
Pro druhé stanoviště jsme vyrobili obrovské letadlo a mnoho červených míčků, s kterými se účastníci pokoušeli letadlo sestřelit. K průletu mezi překážkami jsme ,,letcům s batohy a křídly“ vyrobili také velké a neobvyklé dopravní značky. Vítěze čekala sladká odměna.
Všechno bylo připraveno, takže se čekalo jen na slunečné počasí a travnatou plochu u ZŠ Jana Wericha. Počasí nám bohužel nepřálo a tak se nakonec celá akce přesunula do budovy školy. Přesto se i ten letošní Den Země se vydařil a my jsme rádi, že jsme mohli přispět svými nápady k jeho realizaci.

Nikola a Jakub za ABC tým


Čarodějnice a zdravá výživa

V pátek 28.4. jsme ve třídě 2.A slavili svátek čarodějnic, kdy jsme si místo opečeného buřta udělali s pomocí paní učitelky zdravou svačinu. Firma Bovísek darovala naší třídě na seznámení exotické ovoce a zeleninu. Z těchto surovin jsme si připravili rukolový a polníčkový salát, pomazánku z avokáda. Nejvíce nám chutnal ovocný salát s koláčem a zmrzlinou.
V soutěži o nejlepší masku a nejvtipnější čarodějnické povídání vyhrál čaroděj Rumbaba - David Škapa.

Mgr. M. Casková


Rocková krabička

Ve dnech 10. - 12.4.2017 proběhl v naší škole hudební pořad s názvem Rocková krabička.
Děti prvního i druhého stupně se seznámily s vývojem rock and rollu u nás i ve světě
a jeho některými podžánry. V průběhu koncertu zazněly písně od známých skupin
a interpretů např. Beatles, Kabát, Olympic a celý pořad byl doprovázen i poutavými obrázky.
V závěru pořadu si vybraní žáci s hudebníky zazpívali živě na mikrofon.
Koncert se všem dětem i vyučujícím velice líbil.

Mgr. L. Klufová


Vzpoura úrazům

Vzpoura úrazům

Ve středu 22. března se třída 5.D ZŠ genpor. Fr. Peřiny měla možnost zúčastnit besedy s hendikepovanými pracovníky VZP ČR.

Všeobecná zdravotní pojišťovna v rámci dlouhodobé péče o zdraví dětí realizuje projekt zaměřený na prevenci dětské úrazovosti. Dva pracovníci upoutáni na invalidní vozík nám z vlastní zkušenosti přiblížili, jaké je to žít s trvalými následky po úrazu. Neuvěřitelným způsobem jsme byli motivováni k zodpovědné péči o vlastní zdraví. Byla nám přiblížena rizikovost určitých životních situací i zároveň preventivní opatření, kterými lze rizika omezit na minimum.

Věříme, že nebude přibývat dětí, jež z důvodu úrazu musí žít s celoživotním postižením.

Třídní učitelka a žáci 5.D


Exkurze u hasičů

V průběhu měsíce března a dubna třídy prvního stupně ze ZŠ genpor. F. Peřiny navštívily hasičskou zbrojnici Prahy 17- Řepy. V průběhu prohlídky se žáci nejprve seznámili s činností sboru dobrovolných hasičů a pak měli možnost si sami vyzkoušet hasičské oblečení a výstroj. V závěru exkurze navštívili garáž pro zásahová vozidla. Zblízka viděli hasičskou techniku a vybavení, historický hasičský vůz, motorový člun a na cestu zpět nás vyprovodily hasičské sirény.
Mgr. Lenka Klufová


Noc s Andersenem 2017

 Noc s Andersenem 2017

V pátek večer 31. března 2017 bylo na ZŠ genpor. Františka Peřiny pořádně živo. Na 125 dětí se v budovách Socháňova i Laudova účastnilo každoroční Noci s Andersenem. Co všechno se tu dělo? Někde si sami žáci připravili chutnou pizzu k večeři, někde se malovaly obrázky a luštily kvízy. Poslouchali jsme a četli pohádku Císařovy nové šaty. Protože letos se do pohádkové Noci zapojil i časopis Čtyřlístek, dostalo každé dítě i speciální číslo Noc v knihovně. Četba všechny moc zaujala. Pak ještě někde proběhla noční bojovka a šlo se spát. Ráno snídaně, balení spacáků a v 8,00 hodin odchod domů. Všem se Noc s Andersenem líbila.               

                                                                      Mgr. Jaroslav Mevald


Zápis prvňáčků


Škola plná kouzel

Každé pondělí v březnu a první v dubnu se scházeli naši učitelé s předškoláky. Ukázali jim nejen školu, ale i práci ve škole. Společně si zasportovali, malovali, stříhali, četli i zahráli různé hry. Dokonce se děti seznámily již s prvními anglickými slovíčky. Všechna setkání proběhla v přátelské atmosféře, jak ukazují následující fotografie.


festival - Jeden svět

festival - Jeden svět

Děti online

Během druhého březnového týdne naši žáci opět navštívili několik projekcí dokumentárních filmů v rámci festivalu Jeden svět. Třída 9.C viděla dokument Děti online, který představil portréty tří dětí a tři druhy „problémů“, které přináší virtuální svět.

Nejdříve jsme se „seznámili“ se Zachym, který natáčí a stříhá videa o sobě a o svém životě a vyjadřuje se v nich k různým tématům. Jeho YouTube kanál sleduje přes sto dvacet tisíc odběratelů, přestože je mu teprve dvanáct. Jenže této činnosti věnuje mnoho hodin týdně a navíc se musí vypořádat s tím, že anonymita internetu mnoha lidem dodává odvahu i k nenávistným komentářům.

Další příběh nám představil Oskara, který zase tráví prakticky celý den hraním počítačových her. Maminka ho poslala na počítačový tábor, kde měl Oskar najednou problém zvládnout krátký výlet.

Poslední byl příběhem dívky Nikoly (dnes studentka VŠ), která se se zase dodnes snaží vypořádat s tím, jak ji vydíral kluk z internetu. Velmi silně na nás zapůsobilo, proč posílala fotografie (i když „nemusela“), jak se cítila sama a bezmocná. Nakonec jí pomohlo, když sebrala odvahu a svěřila se kamarádce a rodičům, kteří vše nahlásili na policii. Nikola pomohla zastavit člověka, který takto pronásledoval více dívek.

A co na to říkali naši studenti?

„...zaujalo mě, že život internetové celebrity není jenom super.“ (Vašek, 15)

„…dozvěděl jsem se, že existují stránky, na které člověk napíše, že má problém přes sociální sítě a oni mu pomůžou to vyřešit.“ (Dominik, 15)

„ …rozhodně bych se neměla bát říct věci rodičům a hlavně bych jim měla vždycky říkat, kam jdu.“ (Kačka, 14)

„Překvapilo mě, že při tom kybergroomingu dokážou lidi tak dlouho vydržet předstírat, že jsou hodní.“ (Kristýna, 15)

„…neříkat neznámému člověku o svých problémech, protože by je mohl zneužít.“ (Marťa, 14)

„…na všech (dětech z PC tábora) bylo vidět, že jsou takoví nekomunikativní…a dává jim zabrat vyjít prudší kopeček.“ (Klára, 15)

„…já osobně bych nevydržela u nějaké hry sedět 4-5hodin denně.“ (Adéla, 15)

„…rozhodně si změním hesla tak, aby obsahovala nějaká čísla a znaky, když se to dá prolomit za 10 sekund. A taky si budu mít různá hesla k FB a k mailům.“ (David, 15)


Škola udržitelného rozvoje 1. stupně

Škola udržitelného rozvoje 1. stupně





24. února 2017 byl naší ZŠ genpor. Františka Peřiny propůjčen na léta 2017 – 2019

titul „ŠKOLA UDRŽITELNÉHO ROZVOJE 1. STUPNĚ.“

Tento titul propůjčuje Klub ekologické výchovy na základě dosavadních aktivit v rámci ekologické výchovy a vzdělávání.


Stavěli jsme školu v Africe

Stavěli jsme školu v Africe

Vážení rodiče, milí kolegové, milé děti,

ještě jednou děkujeme Vám všem, kteří jste se podíleli na projektu ,,Postavme školu v Africe.“ Máme dobré zprávy. Škola v etiopskému Kulufu byla úspěšně dostavěna, a to i díky naší škole, která přispěla částkou 49.356 Kč. Stavělo se šest měsíců a ruku k dílu přiložila celá komunita. Nyní bude škola sloužit pro 500 místních dětí, které se už nebudou muset bát, že jim na hlavu spadne střecha. Více informací najdete na: https://skolavafrice.cz/skoly/Kulufo-2017

Z dopisu od paní Bednářové z organizace Člověk v tísni:

Jménem všech dětí z Kulufa chceme Vám všem mnohokrát poděkovat za podporu. Bez ní bychom nemohli splnit jejich sen mít novou, hezkou školu. Doufáme, že Vám jejich úsměvy udělají stejnou radost jako nám. 

 


V keramické dílně

Dne 22.3.2017 třída 3.C opět navštívila keramickou dílnu při ZŠ Laudova. Žáci pracovali s keramickou hlínou, kterou rozvalovali, vykrajovali, očisťovali, až z ní vyrobili krásná srdíčka pro maminky ke "Dni matek".
Po vypálení v peci je ještě čeká glazurování a zdobení hotových výrobků, ale to zase příště.
Mgr. L. Klufová


Soutěž v recitaci

Soutěž v recitaci




Dne 22.2.2017 proběhlo školní kolo recitační soutěže. Vítězem v kategorii I. se stal J. Cetl, 6.A a v kategorii II. D. Žídek, 8. A.


Lyžařský výcvik 2017

V sobotu 18. února se žáci sedmých tříd vrátili z týdenního lyžařského výcviku na Benecku.
Každodenní výcvik byl doplněn zábavným programem formou her, karnevalu, snowtubingu či sjezdu na igelitových pytlích.
Slunečné počasí umožnilo krásný výhled na Krkonoše z rozhledny Žalý, která se nacházela necelé 2 km od hotelu.
Závěrečný den žáci absolvovali závod ve slalomu na lyžích a test, ve kterém si mohli ověřit své znalosti získané z přednášky horské služby.
Výcvik se obešel bez úrazů a všichni se vraceli domů plni zážitků a samozřejmě s lepšími lyžařskými dovednostmi.

Mgr. M. Vránová


Projektový den v MSŠCH (Masarykova střední škola chemická)

V úterý 21.2.2017 jsme se s žáky devátých ročníků zúčastnili projektového dne v MSŠCH v Křemencově ulici v Praze 1. Vyučující a studenti této školy připravili pro žáky základních škol několik úkolů v jejich laboratoři. Pracovní skupiny po čtyřech členech dostaly postupně úkoly a s pomocí studentů druhého ročníku MSŠCH je řešily. Pomáhal jim i náš bývalý úspěšný žák Eda Sobotka, který studuje v MSŠCH prvním rokem.
Naši žáci si museli poradit s výrobou daných typů směsí, oddělováním jejich složek pomocí magnetu, rozpouštění, filtrování, odpařování i destilací. Zopakovali si výpočet koncentrace roztoku a měřili hustoměrem. Naučili se také řezat a zatavovat skleněnou tyčinku. Všechny úkoly byly úspěšně splněny a zaznamenány do protokolu, aniž došlo k pořezání, popálení nebo jiným zraněním, protože dodržovali pracovní postup a bezpečnost.
Pokud se nám podaří získat termín v MSŠCH, určitě se zúčastníme i v příštím školním roce.

H. Melichová


Fabrika setkávání

17.2. jsme navštívili MeetFactory - program s názvem Fabrika setkávání. Děti se seznámily s prostorem galerie,kde se měly možnost prozkoumat právě probíhající výstavu Shell Game-skupinová výstava slovenských umělců reaguje na téma triku a hry s realitou.

Mgr. Petra Ondřichová, třída 4.D


A stále se soutěží

V lednu 2017 se uskutečnila na naší peřinovské škole - školní kola zeměpisné a biologické olympiády .
Do prověření znalostí a dovedností v oborech biologie se odvážně pustilo celkem 36 žáků druhého stupně ZŠ. Podle jejich ohlasů prý bylo snazší poznávat živočichy než rostliny, ale s larvami chrostíků nebo trdlištěm již byl trochu problém. Starší žáci pracovali s kyselinou a neživými přírodninami a mladší lepili nožičky a křídla k obrázkům určených živočichů, což také nebylo úplně jednoduché. Do obvodního kola mají šanci postoupit nejúspěšnější řešitelé:
kategorie C:
1. místo: Tomáš Vávra, tř.8. C
2. místo: Aneta Pazderová, tř. 8.A
3. místo: Kateřina Slavíčková, tř. 8.C
kategorie D:
1. místo: Ema Pitrmanová, tř. 7.A
2. místo: Ludmila Zborníková, tř. 7.E
3. místo : Adéla Grulová, tř. 6.B
Vyhledávání v rejstříku atlasu nebo zeměpisné souřadnice to už žáci zvládnou, ale řešit úlohy bez pomoci atlasových map bylo obtížnější. Vyhledat například Seychely nebo Mekku to by šlo, ale řešit místa ve světě s přihlédnutím k možnostem využití pro hospodářství nebo cestovní ruch bylo již více na přemýšlení. Soutěžících bylo celkem 31 . Nejúspěšnějšími řešiteli s nominací do obvodního kola zeměpisné olympiády jsou žáci:
kategorie A:
1. místo: Richard Kalač, tř. 6.B
2. místo: Adéla Grulová, tř. 6.B
3. místo: Lucie Lasíková, tř.6.B
kategorie B:
1. místo: Tereza Procházková, tř. 7.C
2. místo: Vít Hupka, tř. 7.A
3. místo: Šimon Predescu, tř. 7.A
kategorie C:
1. místo: Tomáš Sklenička, tř. 9.C
2. místo: Dominik Kaňka, tř. 9.A
3. místo: Aneta Pazderová, tř. 8.A

Máme radost z toho, že i v dnešní době plné technických vymožeností je tolik žáků, kteří si poradí, když není signál nebo nefunguje.

Předmětová komise přírodopisu a zeměpisu ZŠ F. Peřiny Socháňova


ŠPLH - 1. stupeň

Ve čtvrtek 2. února se 20 žáků I. stupně zúčastnilo obvodního kola Prahy 6 ve ŠPLHU. Mezi nejúspěšnější závodníky, kteří postoupili ze školního kola a na závodech se velmi pěkně umístili, patří :
Eliška Marková z 1.B a Karolína Kubištová ze 3.C, které získaly 3. místo
Na 2. místě se umístili Maria Elena Tcaci z 1.E a David Dresler z 1.C
1. místo a titul přeborníka Prahy 6 ve šplhu získali 4 žáci z naší školy: Adam Křepela
(1.B), Rosa Podařilová (4.A), David Marek (4.B) a Denis Vrchota (5.B).
Osmi medailistům blahopřejeme a děkujeme všem žákům, kteří se závodů ve šplhu zúčastnili, za vzornou reprezentaci naší školy.

Mgr. Romana Špaleta


Tonda obal

Ve dnech 9. – 11. 1. 2017 proběhla na Základní škole genpor. Fr. Peřiny akce s názvem Tonda obal určená pro žáky I. stupně. Žáci byli poučeni o způsobech a možnostech třídění odpadu a rovněž zhlédli zajímavá videa s tematikou recyklace. Získané znalosti si poté děti mohly prakticky ověřit, když měly jednotlivé šablony představující odpadky umístit do správného kontejneru.

Tato povedená akce byla jistě užitečným přínosem pro všechny děti i učitele, neboť recyklace se v současnosti, kdy stoupá množství vyprodukovaného odpadu, stává velmi důležitým tématem, o který by se měl zajímat každý z nás.
 
Mgr. Radka Malenová


Benefiční koncert pro Arunu - prosinec 2016


Vánoční vystoupení žáků pro rodiče

Fotografie poskytla p. M. Linhartová


Advent

V adventním čase 5.12.2016 naši třídu navštívil Mikuláš společně s čertem a anděly. Hodným dětem rozdávali sladkosti a na oplátku jim žáci zazpívali písničku. Se "zlobivci" si promluvil čert a naladil je na lepší chování.
22.12.2016 jsme si ve třídě ozdobili stromeček, zazpívali vánoční koledy, povyprávěli o vánočních zvycích, přáních a jídle. Děti ochutnaly cukroví, které jim maminky nebo babičky napekly a pak si rozbalily dárky. Nechyběla ani vánoční pohádka na závěr jsme se šli podívat na kádě s kapry.

Mgr. Lenka Klufová


IT Olympiáda SŠAI – Hostivař

Ve čvrtek 8. 12. 2016 se někteří žáci 8. a 9. ročníků zúčastnili IT Olympiády, soutěže pro pražské základní školy. Žáci - M. Goffa, Rostislav Milt a Václav Petr reprezentovali školu ve znalostech v oblasti hardwaru, MS Officu, angličtiny a programování. Předvedli práci s 3D myší. Skončili na 4. místě. Žáci – T. Belko, J. Plajer, D. Saleh, F. Procházka, K. Temertzidis a V. Dyachenko si zahráli League of Legends. Neodnesli si sice žádnou z připravených cen, ale poznali prostředí střední odborné školy a získali nové zkušenosti i pěkné zážitky. Těšíme se na další ročníky IT olympiády.


Netopýři mezi žáky 8. tříd

V pondělí 28.11.2016 vyslechli žáci 8.ABCD mnoho zajímavého ze života netopýrů a informace o tom, jak je chránit. Beseda měla název „ Náš soused netopýr“.
Pracovnice České společnosti pro ochranu netopýrů nám ukázala dva zachráněné netopýry, kteří díky lidem překonali těžká zranění, dovolila nám se jich dotknout a pocítit tak hebkost jejich jemné srsti a zkoumat stejně jemné létací blány.
Ze slov žáků 8.C a 8.D je patrné, jak je dobré si občas znalosti doplnit nebo rozšířit:
…. prsty netopýra jsou součástí létacích blan
… největší netopýr může mít rozpětí až 1,7 m
… nejmenší váží 1,5 g
… je to ohrožený živočich a tedy chráněný
… vytvářejí celé kolonie
… mláďata jsou slepá a bez srsti
… zimu přespává - hibernuje
… za noc prý uloví až 3000 komárů a jsou stále hladoví
… vydává zvuky, které my neslyšíme
… mládě má velikost lískového oříšku

Vyučování v přítomnosti netopýrů se nám líbilo, ale naši dva netopýří jedinci byli asi rádi, že se po rušném dopoledni v naší škole opět vrací do klidu a péče záchranné stanice.
Předmětová komise přírodopisu.


Keramika

V listopadu třída 3.C navštívila dvakrát keramickou dílnu při ZŠ Laudova.
Nejprve se žáci naučili hlínu dobře připravit, rozválet, vykrojit do požadovaného tvaru a začistit. Potom si výrobky sami naglazovali a po finálním vypálení v peci tak vznikly vlastnoručně vyrobené vánoční dárky pro rodiče.
Mgr. L. Klufová


Projekt Finanční gramotnost

V úterý 15. listopadu absolvovali žáci třetích tříd ZŠ genpor. Františka Peřiny projekt Finanční gramotnost do škol. Během vyučovací hodiny se dozvěděli mnoho informací ze světa financí. Zjistili, jak se platilo dřív, než se začaly používat peníze. Dozvěděli se, jak a kde se peníze tisknou a také jak se měnila jejich podoba v průběhu dějin. Dalším tématem byly různé možnosti bezhotovostních plateb a zmíněn byl také bitcoin.

Nejužitečnější byly pro žáky informace o hodnotě peněz, o tom, jak se peníze vydělávají a co všechno si za ně mohou koupit. Sami se pokusili určit, co kolik stojí a co všechno zahrnuje financování domácnosti i školní docházky. Na závěr se dozvěděli, jak by měli se svými penězi hospodařit. Projekt Finanční gramotnost do škol děti zajímal a bavil, zábavnou formou se naučily něco nového a užitečného.

Mgr. Nikola Štěpánková, třídní učitelka 3. F


Plavání

I toto pololetí žáci třetích ročníků navštěvují 10 kurzů plavání ve sportovním areálu SK Motorlet Praha v Radlicích.
Žáci jsou rozděleni do několika skupin podle svých plaveckých schopností. Učí se správně dýchat, skákat a hlavně nebát se vody. Zlepšují své plavecké styly. Na závěr obdrží každý "plaváček " i své vysvědčení.
Mgr. L. Klufová


DEN VETERÁNŮ

DEN VETERÁNŮ

Den veteránů, tedy 11.11., je den, u kterého bychom opravdu měli vědět, oč se jedná a kvůli komu se toto datum slaví.

Letošní deváťáci dostali za úkol obeznámit prvňáčky se Dnem veteránů a s osobností generála Františka Peřiny. Všichni jsme začali s přípravou. Někdo dříve, někdo později. V pátek, 11.11. vše mělo začít. Deváťáci dětem představili své prezentace, hry, otázky. Všichni jsme byli nervózní a báli jsme se, aby se vše podařilo podle plánů. Stres byl zbytečný, jelikož prvňáčci vás neodsoudili za žádnou drobnou "chybu", které jsme se dopustili. Děti byly ohromně šikovné, hlásily se, spolupracovaly a také dostávaly sladké odměny a na konci jsme jim připnuli vlčí mák na trička, pogratulovali za pěkný výkon v hodině a také za šikovnost. Připravování se na tento den bylo docela namáhavé, ale opravdu si myslím, že pro většinu z nás to za to úsilí stálo. Ve skupině jsme spolupracovali a naslouchali si, takže tu šlo hlavně o spolupráci a také o to dát také na názor druhých. Určitě nám všem to dalo mnoho zkušeností. Na tento den budeme rádi vzpomínat. 


 T. Strupková, N. Bílá, 9. A

 


OHLÉDNUTÍ ZA BĚHEM PRO AFRIKU

Jak již všichni víte, v pátek 21. října 2016 se na naší škole uskutečnila charitativní akce spojená se sportovním zážitkem - Běh pro Afriku. Smyslem této akce bylo zejména poukázat na rozdílné podmínky vzdělávání např. u nás a v Africe, kde spousta dětí nemá přístup ke vzdělávání a pokud ano, učí se ve velmi neuspokojivých podmínkách. Díky tomuto projektu má však alespoň část dětí v Africe možnost navštěvovat školu, do které nezatéká, školu s lavicemi a tabulí, v níž vyučují erudovaní učitelé děti v menších skupinách.

Naše škola se připojila tento rok poprvé a přispěla konkrétně na výstavbu 19. školy v africkém Kulufo (více na webu https://www.skolavafrice.cz/o-projektu).

Přestože zpočátku nám příliš nepřálo počasí, rozhodně můžeme mluvit o velkém úspěchu, o čemž vypovídají i čísla:

405 běžců (běželi žáci i učitelé) z více než 20 tříd uběhlo 1013 km a přispělo částkou 49.356 korun!

VŠEM SPONZORŮM TOUTO CESTOU MOC DĚKUJEME!

O úspěšnosti této akce však nesvědčí jen statistika, ale zejména skvělá atmosféra na školním hřišti a četné kladné ohlasy dětí, za všechny uveďme alespoň některé:

 

Dnešní běh pro Afriku byl myslím velmi úspěšný a vydařený. Zúčastnili se ho jak učitelé, tak děti všech věkových kategorií a i když už nemohli, stejně se statečně drželi a došli to. Je fajn, že tolik lidí chce pomáhat druhým.

/Tereza Maślonková 9. A/

 

Uběhla jsem jedenáct koleček a upřímně čekala jsem to horší, ale jsem moc spokojená. Nejen, že jsem si zaběhala, ale přispěla jsem také lidem, kteří to potřebují. Budu moc ráda, když se podobná akce zopakuje příští rok J. Určitě je to super zážitek pro každého.

/ Tereza Pohanková, 8. C/

 

Běh se mi líbil, bylo to příjemné odreagování od učiva. Teď mám dobrý pocit z toho, že jsem přispěla na vybudování školy v Africe. Byla bych moc ráda, kdyby se akce opakovala.

/Andrea Rusynová, 7. C/

 


Najdi svého veterána

V říjnu navštívil naši školu válečný veterán pplk. v. v. Jaroslav Kulíšek (1953). Je novodobým válečným veteránem, který se zúčastnil misí na Kavkaze (v Gruzii a Abcházii), v bývalé Jugoslávii a v Iráku.
V současnosti pracuje jako civilní zaměstnanec u Společného operačního centra Ministerstva obrany.

Pan Kulíšek pro nás udělal přednášku o armádě a pak s námi ještě hodinu povídal. Během své přednášky hodně žertoval a pořád se smál. Bylo poznat, že Armádu a službu v ní má skutečně upřímně rád. Rozhovor jsme psaly pro soutěž „Najdi svého veterána“.

Proč jste šel do armády?
Můj dědeček sloužil u námořnictva za Rakouska-Uherska. A pak jsem měl také prastrýce, který byl příslušník 1. střeleckého pluku Čs.legií v Rusku. A mně se líbilo, jak o nich doma všichni mluví s úctou. Já jsem se chtěl stát buď novinářem, námořníkem nebo vojákem. Nakonec jsem skončil u armády, kde pracuji 45 let.

Kromě dědečka měl jste nějaký další vzor?
Já měl vzory takových těch románových hrdinů a taky třeba Vinnetoua a Old Shatterhanda.

Kde jste byl na misích?
Dva roky jsem strávil na Kavkaze, devět měsíců na Balkáně (Bosna a Hercegovina, Chorvatsko), sedm měsíců v Iráku a ještě jsem působil na operačním velitelství EU v Německu.

To jste asi neměl moc času na rodinu?
No, neměl. Říkám: „Jdi do armády!“, ale vím, že rodinný život tím trpí. Já jsem ženatý 41 let, ale mě manželka vždy podporovala. Pokud by ona nepomáhala a nestála za mnou i širší rodina, určitě by nešlo strávit takovou dobu v armádě. Z misí jsem se mohl dostat domů tak třikrát do roka. Z mise v Iráku jsem se domů nedostal vůbec.

Byl jste doma na Vánoce?
Občas ano, ale mockrát ne. Velitelé často povinně trávili Štědrý den s mužstvem v kasárnách. Vánoce jsem slavil také společně s kolegy v armádě. Na misích se ale slavit Vánoce v širším prostředí moc nedoporučuje.

Proč?
Protože jsou tam vojáci z různých národů a je docela obvyklé, že slaví Vánoce každý jindy a jiným způsobem, a také aby nebyli dotčeni příslušníci jiných náboženství, jimž je tato tradice cizí. Na misích se spíš slaví významné státní svátky jednotlivých zemí, a to se dělá formou veřejné prezentace pro ostatní účastníky mise, aby se něco dozvěděli o ostatních státech, jak to tam vypadá a jak se tam žije.

Kolikrát jste mohl volat domů?
Volání v době mých misí moc nefungovalo. Měl jsem 4 mobily, ale spojení se nedalo uskutečnit, nebyli tam dostupní operátoři. Ale dneska je všude internet a to je super.

Postrádal vás někdo, když jste byl na misi?

Myslím, že výrazně nikdo. Já jsem jel poprvé na misi až ve svých 45 letech, což je jiné, než když je vám 25 a máte třeba 2 malé děti. Dcera studovala vysokou školu, žena měla zaměstnání, takže když jsem odjel, nikomu jsem kromě jezevčíka moc nechyběl.(směje se)

Co bylo nejtěžší po návratu?
Vběhnout do normálního života. Bylo to pro mě směšné. Všichni kolem mi vyprávěli své představy, jak to asi vypadá tam, odkud jsem se vrátil. A já jim říkal, kde jsi čerpal ty informace, vždyť ty si to vůbec neumíš představit, tam se žije úplně jinak – třeba takové věci jako krevní msta a únosy dětí ze školy. Jednou jsme byli přivoláni, abychom pomohli najít dívku, kterou unesli, a ukázalo se, že ji unesl její budoucí „manžel“, aby zatlačil na rodinu kvůli věnu. Zkrátka jiný kraj, jiný mrav.

Zdají se vám o tom, co jste prožil, zlé sny?
Mně se to naštěstí nestává, jen občas se mi zdá, jak mě pronásledují bandité na Kavkaze. Avšak nic moc hrůzostrašného to není.

Máte nějakou zajímavou příhodu, kterou byste nám mohl vyprávět?
Třeba jsme jako pozorovatelé v Gruzii měli vyšetřit, proč uprostřed vesnice vybuchla mina a místnímu farmáři utrhla nohu. Měli jsme přijít na to, jestli tam na něj tu minu z okolí někdo nenastražil. Ptali jsme se sousedů a ukázalo se, že on minu našel v poli a s rozumem malého kluka si s ní hrál a bouchal do ní kamenem, pak po ní navíc ještě přejížděl vozíkem s koněm a zkoušel, jestli vybouchne. Když nevybuchla, tak ji nastražil doma před chlívek, aby vystrašil případné zloděje. Ráno strašně pršelo, on si vzal gumáky a vidí – mizerné počasí, pořád prší a mina, co nefunguje – tak do ní z té blbé nálady kopl a přišel o nohu. Mně potom pyrotechnici říkali, že to bylo tím deštěm, že spouštěcí mechanismus byl zanesen jílem/hlínou a tím, jak byl vystaven v žáru na slunci, na poli se mina stala neaktivní, proto nevybouchla. Ale silný noční déšť vyplavil z miny zeminu, tato se stala opět funkční a nebezpečnou. Proto vás prosím – žádné podezřelé předměty nikdy nesbírejte, ani se je nesnažte donést domů. Nesahejte na ně a rovnou mobilem volejte policii.
Jak dlouho je taková mina funkční?
Až 30 let i víc! Dřív se miny daly snadno najít, protože byly kovové. Ale dnes jsou miny umělohmotné a keramické a snadno najít se nedají. Vojáci k tomu mají mapy, kde je přesně uvedeno, kolik min a kam uložili, takže když je likvidují, spočítají, kolik jich ještě chybí, ale v Bosně a Hercegovině, na Kavkaze a v Africe se nacházejí stovky tisíc min a nikdo přesně neví, kde jsou. Dokud se nerozloží spouštěcí mechanismus, tak mina vydrží a je životu nebezpečná. Zbraň sama o sobě neuškodí, vždycky je to lidská chyba, neopatrnost či podcenění situace, co je příčinou neštěstí.

Byl jste někdy zraněn?
Úrazů jsem měl několik, ale ne moc. Třeba jsem utrpěl průstřel stehna – to jsem měl fakt nejdřív ten pocit jako z filmu, že jsem na sebe vylil teplé kafe, ale ona to byla střelná rána. Doktor mi ránu vyčistil, prošťouchl, aby se tam neusadila nějaká nečistota, zavázal a byl jsem vyléčený. Mně se zranění naštěstí vyhýbala asi proto, že jsem byl dost opatrný a pozorný.

A měl byste nějakou vyloženě veselou historku?
Třeba bych vám mohl říct, jak je důležité dobře umět jazyky. Stala se nám taková věc, že se nám porouchalo auto. Tak jsme hlásili do vysílačky, že máme problém se SHOCK ABSORBER, což je tlumič. Sedli jsme, čekali na mechaniky a byli jsme hrozně překvapení, když místo mechaniků dorazilo záchranné komando, velitel, doktoři. Víte, ono se to po možná těch radiových vlnách zkomolilo a na druhé straně ten důstojník rozuměl, že máme SHOT OBSERVER, což znamená, že si mysleli, že je někdo z nás postřelen. Dneska už to veselé je, ale tehdy se o nás spousta lidí docela bála. Proto opět zdůrazňuji, učte se jazyky a hlavně mějte správnou výslovnost.

Jak jste prožíval vstup do armády?
Jediný problém byl, že jsem se zpočátku cítil pořád ospalý.(směje se) Víte, ono je to náročné, jak se pořád hodně cvičí a člověk si musí zvykat na docela přísný režim dne. Ale to bylo asi jen první půlrok, než jsem se s tím srovnal.

Co vás na armádě nejvíce baví?
Je to správná divočina. (směje se) Samá změna. A navíc já jsem sloužil v totalitní, federativní a nakonec české armádě, a také jsem pracoval pro EU, OSN i NATO, takže mohu tak trochu srovnávat. Všude však musíte poslouchat a plnit rozkazy.

Kdyby dcera chtěla do armády, pustil byste ji?
Já ji přemlouval, ale ona chtěla být lékařkou. Je pravda, že do armády dnes může člověk vstoupit do 56 let, ale dceři je 40 a má 4 děti, tak kdoví jestli by chtěla. Ještě si to může rozmyslet….

Čím byste byl, kdybyste nebyl varmádě?
To nevím. Já byl ve vašem věku na testech pro budoucí povolání a vyšlo mi, že bych měl být telefonista, řidič nebo manažer firmy.

Jaké je vaše životní heslo?
Hlavně přežít!

Co byste popřál čtenářům k Vánocům?
Do budoucna přeji všem čtenářům pevné zdraví a hlavně dětem přeji, aby nikdy v životě nepoznaly, co je to válečný konflikt, a pro současnost – k blížícím se vánočním svátkům –přejivšem hodně osobních úspěchů, štěstí vživotě,splnění všech tajných přánía také spoustu radosti z krásných vánočních dárků.


Z. Filipovská, N. P. Havlová, M. Gajdošová, 9. C
a L. Fulínová (učitelka)


Mladý chemik

V letošním roce se 1. kola soutěže - Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR - zúčastnilo celkem 16 žáků 9. ročníku naší školy.

Nejlépe se umístili:

1. Kutý Jakub                     9.B               54 bodů

2. Balounová Nikola            9.B               52 bodů

3. Mevald Lukáš                 9.C               48,5 bodů

 


Pražský hrad

Ve čtvrtek 3. 11. jsme se vydali s průvodkyní CK Výuka jinak na prohlídku Pražského hradu. Navštívili jsme katedrálu sv. Víta, Vladislavský sál, prohlédli jsme si Svatovítský poklad a prošli se ve Zlaté uličce. Poznali jsme, že naše Praha je navštěvované velkoměsto a na Hradě se nám všem moc líbilo.
Žáci 4. C a 4.D


NÁŠ 1. DEN BEZ MOBILU

Je to už závislost nebo ještě ne? Někteří z nás se zvoněním na konci každé vyučovací hodiny automaticky sáhnou po svém mobilním telefonu. Šlo by to i jinak? Ale jak? Přestávku bez mobilu si už ani nedovedeme představit. Jsme ochotní domluvit se a zkusit prožít celé dopoledne bez svých elektronických miláčků? Přežijeme to? Domluvit se nebylo jednoduché, všichni nebyli nápadem nadšení, ale hlasování rozhodlo, jdeme do toho! Vybrali jsme den, domluvili jsme se na pravidlech a ve středu 19.10. jsme spustili první DEN BEZ MOBILU. Překvapivě se nic zvláštního nestalo, nikdo viditelně nestrádal, všichni se zabavili. Přidáte se? Nebojte se, je to hračka, ze stresu se nesníte!!!
třída 7.C


Proč je potřebné třídit odpad?

1. listopadu 2016 se uskutečnil na škole pracovní seminář o užitečnosti třídění odpadu. Pro žáky všech 6. a 7. tříd připravili tuto aktivitu pracovníci společnosti EKO-KOM. Přivezli s sebou mnoho názorných pomůcek, abychom dokázali zdůvodnit, proč je právě třídění tolik potřebné nejen pro Českou republiku, ale vlastně pro celou planetu.
Zde jsou některé názory žáků třídy 7.C a 7.E :
… z pet lahví se vyrábějí mimo jiné i lavičky nebo bundy
… skládky se nakonec zasypávají hlínou a krajina se rekultivuje
… krabičky od vajíček se ji nedají již recyklovat
… v ČR jsou celkem čtyři spalovny
… díky sběru papíru se ušetří dřevo, voda i energie
… papír se recykluje celkem sedmkrát a sklo je možné recyklovat stále
… bezpečné spalovny jsou lepší než vozit odpad na skládky


Pražský globus

Pražský globus

V pondělí 24. října se žáci 7., 8. a 9. tříd zúčastnili školního kola zeměpisné soutěže Pražský globus. Celkem soutěžilo 30 žáků ve dvou kategoriích s následujícími výsledky: v kategorii A žáků 7. tříd zvítězila Vendula Heřmánková ze 7. C, na druhém místě se umístila Tereza Procházková ze 7. C a na třetím místě Vít Hupka ze 7. A. V kategorii B žáků 8. a 9. tříd zvítězil Jakub Kutý z 9. B, na druhém místě skončil Michael Valeš z 8. C a na třetím místě Tomáš Sklenička z 9. C. Vítězové jednotlivých kategorií postupují do celoměstského kola, které se koná 21. a 22. listopadu ve Stanici přírodovědců v Praze na Smíchově.


Halloween

V pondělí 31. 10. jsme v naší třídě slavili Halloween. Všichni jsme se oblékli do kostýmů a prožili příjemný den. Mezi aktivity, kterých jsme se účastnili, patřilo i vydlabávání dýní.
Žáci 4.C


CHRUSTENICE

Dne 24.10.2016 se třída 3.C a 3.D vypravila na výlet do Chrustenic- firmy Boemi. Hned s prvním nadechnutím bylo jasné, že jsme ve výrobně mýdla- vonělo to tu růžemi, skořicí, levandulí, citrusy....
Děti se dozvěděly zajímavé věci o ruční výrobě mýdla, šumivých koulí do koupele a vše si také mohly vyzkoušet. Zajímavý byl i test na rozlišení vůní. Kromě vlastního výrobku voňavého mýdla a dárečku od Boemi, jsme si také nakoupili ve firemní prodejně. Na zpáteční cestě jsme se zastavili ve sklářské huti v Nenačovicích u Berouna, kde děti měly možnost vidět ruční výrobu hutního skla např. těžítka, vázy, skleněné bonbony.
Dětem se výlet velmi líbil a odnesly si i spoustu zážitků.
Mgr. L. Klufová


BĚH PRO AFRIKU

V pátek 21. 10. se konal na školním hřišti Běh pro Afriku. Běželo se pro děti z Afriky, kteří se nemají, jak vzdělávat. Běžely děti i učitelé. Bylo to určené tak, že běžely všechny třídy z 1. a 2. stupně, které chtěly.
Kdo chtěl, mohl běžet, a kdo nechtěl, mohl jenom jít nebo dělat čárky na lísteček, který měl každý běžec připíchnutý na oblečení. Největší počet koleček byl deset. Každý běžec musel mít svého sponzora, který za uběhnutí kola přispěl alespoň 10 Kč.
Anežka K. ze 7. E celý den shrnula: „Běh byl pro mě skvělý, protože už ta přednáška, co jsme slyšeli o Etiopii v pondělí od nadace Člověk v tísni, mě inspirovala natolik, že jsem se rozhodla, že poběžím a udělám tak dobrou věc pro děti, kteří to opravdu potřebují.“ „Protože v Africe mají strašnou úroveň školství a školy nevypadají jako školy, ale spíš jako nějaké improvizované přístřešky,“ řekl Štěpán H., 7. E.

Snad nejlépe atmosféru dne shrnula Vladyslava T. ze 6. C: „Když běhám na tělocviku, zvládnu jenom jedno kolečko, a když vím, že někomu pomůžu, uběhla jsem devět!“

L. Honlová, A. Kynclová, Š. Hošek ze 7. E a V. Tyvodar ze 6.C


ZŠ genpor. Fr. Peřiny poběží pro Afriku

V říjnu letošního roku se naše škola rozhodla zapojit se do charitativní akce Běh pro Afriku, jíž od roku 2003 pořádá nezisková organizace Člověk v tísni. Smyslem akce je upozornit na nedostatečné podmínky pro vzdělávání dětí na tomto kontinentu, konkrétně v Etiopii, kam putují peníze na výstavbu a vybavení tamních škol.

 V pondělí 17. října proto navštívil naši školu p. Drahorád z Člověka v tísni, aby děti seznámil s činností této organizace a samotným projektem ,,Postavme školu v Africe“. Děti se dozvěděly například to, jak vypadají etiopské školy, jak zde probíhá výuka, proč jsou do výstavby škol zapojováni samotní obyvatelé Etiopie a jaká jsou pravidla běhu, jímž tento projekt podpoří. K dnešnímu dni se přihlásilo dvacet tříd a dokonce někteří učitelé, což vzhledem k tomu, že se na naší škole koná tato akce poprvé, lze považovat za velký úspěch.

Zbývá doufat, že nám v den samotného běhu bude přát počasí a že se nám podaří spolu s ostatními školami zapojenými do projektu vybrat dostatečnou částku na aktuální projekt - rozestavěnou školu v Kulufo.

Mgr. J. Fridrichová

 

 


Ornita 2016

Dne 13.10.2016 se žáci 2.3.4.5. tříd zúčastnili přednášky " Šplhavci a obyvatelé dutin", vedenou zkušeným ornitologem a chovatelem ptáků. Žáci se měli možnost seznámit s ukázkami živých a ochočených druhů šplhavců, doplněnou komentáři zkušeného chovatele. V průběhu přednášky lektorka promítala videa ze života šplhavců- lov, hnízdění, ochrana a vše doplnila poutavým výkladem a ukázkou exponátů. Na závěr obdržela každá třída barevný encyklopedický plakát Šplhavci, pracovní listy k tématu a praktický rozvrh hodin s vyobrazením vybraných druhů šplhavců. Žáci si přednášku velmi užili a odcházeli i se spoustou nových poznatků.
Mgr. L. Klufová


MAGICKÁ TŘICÍTKA

Základní škola Genpor. Fr. Peřiny oslavila v těchto dnech 30. výročí založení. Významnou událost jsme si připomněli 30. 9. projektovým dnem s názvem „Magická třicítka“.
Na oslavy jsme se důkladně připravovali. Každý pátek jsme měli možnost vyslechnout v rozhlase zprávy ze školní kroniky a také jsme si školu narozeninově vyzdobili.
V pátek 30. září jsme se sešli v atriu, kde jsme k nohám nejstaršího, avšak nestárnoucího žáka – soše Dilema od B. Zemánka - všichni symbolicky položili vlastní základní kámen se jménem. Vzniku kamenné mohyly přihlíželi i významní hosté: přišla nás navštívit paní starostka, ale i bývalí zaměstnanci školy, kteří před 30 lety v nové škole začínali učit. A pak jsme škole k jejím 30. narozeninám zazpívali. A jaká by to byla oslava narozenin bez dortu? Po skončení oslav v atriu dostali všichni žáci kousek dortu a v anketě přáli škole k narozeninám (např. „aby byla hezká a měla hodně dětí“ V. Vejlupková, 3.C) nebo popisovali, jak si sebe či školu představují za 30 let:

ŠKOLA BUDOUCNOSTI
Za 30 let bude škola starší, ale žáci noví, proto škola bude muset jít s dobou taky.
Začneme cestováním do školy. Žáci se budou teleportovat z domova až před školu, ale tím se navýší počet žáků. A škole přibudou patra, celkem na 100. Budou vybudovány rychlé výtahy s nosností do 40 tun. Dveře budou z hologramu, aby nevrzaly. Lavice budou lítat a všechny židle budou DX Racer. Tabule se promění na 4 metrovou dotykovou plazmovku. Kabinety budou hlukuvzdorné. A když bude suplování žáky, bude učit hologram dané učitelky. Škola bude mít i svojí nemocnici. Všechny třídy budou mít klimatizaci a na střeše budou bazény.
Mně by se taková škola líbila. (M. Skokan, 9.C)

Projektový den pokračoval na prvním stupni vycházkami či malováním obrázků a jiných projektů.
Žáci druhého stupně vyrazili na poznávací vycházku po Řepích, a i když mnozí měli pocit, jak dobře to v Řepích znají, při plnění 30 úkolů se docela zapotili. Na informačních tabulích Řepské stezky jsme hledali informace o historii nebo geologickém původu Řep, ale některé skutečnosti jsme měli dohledat přímo v terénu. Jestlipak vy víte, kolik je kamenů před městským úřadem či kdo je autorem sochy “V lázni“?

Den oslav jsme si moc užili a nezbývá než popřát škole slovy N. Bílé z 9.A, aby dlouho stála a aby do ní děti rády chodily i v dalších letech.
L. Fulínová (učitelka)


Pražský pramen

Žáci 9. tříd se v září 2016 zúčastnili školního kola soutěže „Pražský pramen“, kterou každoročně vyhlašuje Gymnázium Botičská.  Letošní téma  znělo  - povrchy . Soutěžilo se ve znalostech chemie, fyziky, přírodopisu a zeměpisu.

Každý měl tedy možnost si ověřit, co mu z těchto vyučovacích předmětů zůstalo v paměti a zda dokáže úspěšně některé závěry úkolů vyvozovat na základě logického přemýšlení.

Nejúspěšnějšími řešiteli z celkového počtu 69 soutěžících se stali tito žáci:

Sklenička Tomáš (9.C),  Linhartová Eliška (9.B), Mevald Lukáš (9.C),

Pavlovská Adéla (9.C),  Procházka Filip (9.A), Zborníková Klára (9.C)

Vítězům blahopřejeme a všem ostatním soutěžícím děkujeme za snahu.

                                      Předmětová komise přírodopisu.


Orientační běh

Orientační běh

Při hodině tělesné výchovy jsme, my kluci z 2. stupně, zažili orientační běh. Bylo to velmi zábavné a napínavé. Běhali jsme v areálu školy po různých stanovištích. Byly zde skryté papírky, kde bylo podrobné vysvětlení ke každému úkolu. Například jeden z nás musel vyšplhat po Laně, aby získal písmeno do tajenky. Po půl hodině hra skončila, všichni jsme se shromáždili u cíle a odevzdali tajenku, která zněla: Spolupráce, tým, disciplína.

V. Petr, 9.C


FESTIVAL VĚDY

FESTIVAL VĚDY

Dne 7.9. 2016 deváté ročníky navštívily Festival vědy v Dejvicích.

Na Vítězném náměstí byly desítky stánků, ve kterých byly různé pokusy a úkoly, které jste si mohli vyzkoušet. Například u hasičského auta jsme si mohli vyzkoušet zátěž hasiče. Oblékli jsme se do hasičského úboru a helmy. U stánku České televize jsme si mohli prohlídnout jejich přenosový vůz. U policejního stánku jsme se zase dozvěděli něco o záchranně lidského života a o tom, jak se správně dělají otisky prstů. U dalšího stánku jsme si z vody a nějakého prášku udělali sádru a sádru jste potom nalili do formičky trilobita. Asi za 20 minut, až trilobit ztvrdl, jste se pro něj vrátili a dali vám odlitek vašeho trilobita.

Na Festivalu vědy se také prezentovaly různé vysoké školy, které nám představily různé vědní obory, mě docela překvapil a líbilo se mi tam.

 

S. Teissigová, 9.C


Prohlášení o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací ve formátu pdf se otevře v novém okně.
Základní škola genpor. Františka Peřiny

Created by © 2011-2024ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek pro školy