logotyp

2023/2024

Naše škola se úspěšně zapojila do programu Erasmus+ a získala grant na projekt s názvem

 

Číslo projektu: 2023-1-CZ01-KA122-SCH-000143507 – E+Stem

Název projektu: E+Stem

Typ akce: KA 122-SCH

     Díky projektu měli naši pedagogové možnost absolvovat kurz STEM v Turecku a seznámit se s rakouským školstvím.

Metoda STEM je novodobý vzdělávací koncept, který využívá čtyř oborů, které si jsou přirozeně blízké. Přírodní vědy (Sience), technika (Technology), technologie (Engeneering) a matematika (Mathematics). STEM je pedagogický přístup, který integruje vědu, technologii, inženýrství a matematiku. Cílem této metody je poskytnout žákům komplexní pohled na tyto disciplíny a připravit je na výzvy moderního světa. Na rozdíl od tradičního způsobu výuky, který se zaměřuje na jednotlivé předměty odděleně, STEM vzdělávání klade důraz na propojení těchto disciplín a jejich praktické využití v reálném světě. Cílem je, aby studenti pochopili, jak vědecké a technické koncepty souvisí a jak je lze aplikovat při řešení problémů. Tento přístup podporuje kritické myšlení, kreativitu a spolupráci, což jsou klíčové dovednosti pro budoucnost.

     Tradiční výuka, založená na přednáškách a pasivním přijímání informací, nemusí vždy efektivně podpořit zájem dětí o STEM obory. Školy by měly využívat interaktivní metody, které umožňují dětem aktivně se zapojit do učení. Projekty, experimenty a hands-on aktivity, při nichž si děti mohou vše samy vyzkoušet a objevit, jsou skvělým způsobem, jak podpořit jejich zvědavost a kreativitu. V základní škole se STEM metoda ukazuje jako efektivní nástroj pro rozvoj kritického myšlení, kreativity a praktických dovedností. Již Jan Amos Komenský  před mnoha lety hovořil o škole jako o tvořivé dílně, ze které vyjdou lidé řádně připravení na život. Při výuce využívají úkoly a cvičení na rozvoj tvořivosti. A jak se tvoří dnes? Digitálně. A proto vznikl STEM, koncept zážitkové výuky.

     Je důležité zajistit, aby STEM vzdělávání bylo přístupné všem dětem bez ohledu na jejich pohlaví, socioekonomické zázemí či kulturní původ. Stereotypy, které STEM obory spojují pouze s chlapci, mohou dívky odradit od zájmu o vědu a techniku. Školy by měly aktivně podporovat inkluzivní prostředí a představovat STEM obory jako atraktivní a dosažitelné pro všechny.

Na závěr bych si dovolila malé shrnutí informací.

Jak zapojit žáky

  1. Interaktivní projekty: Vytváření projektů, které vyžadují spolupráci mezi žáky, je klíčové. Může jít o jednoduché experimenty, stavbu modelů nebo programování základních her. Projekty by měly mít reálnou aplikaci, aby si žáci uvědomili, jak STEM disciplíny ovlivňují každodenní život.
  2. Hands-on aktivity: Žáci by měli mít možnost se aktivně zapojit do praktických činností. To může zahrnovat experimentování s materiály, robotiku nebo přírodní vědy. Takové aktivity podporují hlubší pochopení a zapamatování učiva.
  3. Multidisciplinární přístup: Učitelé by měli integrovat různé obory. Například při výuce geometrie lze zahrnout prvky umění, což pomůže žákům vidět souvislosti mezi různými disciplínami.

Jak zapojit učitele

  1. Odborné vzdělávání: Učitelé by měli mít přístup k školením a workshopům, které se zaměřují na STEM metodiku. Tímto způsobem si osvojí nové pedagogické techniky a zjistí, jak efektivně implementovat STEM do výuky.
  2. Sdílení zkušeností: Vytvoření komunity učitelů, kteří se zajímají o STEM, může podpořit výměnu nápadů a osvědčených postupů. Může jít o pravidelné setkání, kde si učitelé vzájemně představují úspěšné projekty.
  3. Podpora vedení školy: Školní vedení by mělo vytvářet příležitosti pro učitele zapojit se do STEM aktivit a projektů, a to jak v rámci školy, tak i v rámci širší komunity.

Jak motivovat žáky k lepším výsledkům

  1. Zábavné a relevantní učení: Učitelé by měli vytvářet učební plány, které reflektují zájmy a potřeby žáků. Zapojení aktuálních témat a problémů z reálného světa může podnítit jejich zvědavost.
  2. Cíle a odměny: Nastavení jasných cílů a zpětná vazba na dosažené výsledky mohou žáky motivovat k lepšímu výkonu. Ocenění úsilí a úspěchů může posílit jejich sebedůvěru.
  3. Podpora spolupráce: Práce v týmech a sdílení úspěchů mezi spolužáky může posílit pozitivní atmosféru ve třídě. Žáci se učí nejen od učitele, ale i od sebe navzájem.

    V rámci programu Erasmus+ se šestičlenná skupina učitelů vydala na vzdělávací cestu do Rakouska  a desetičlenná skupina do Turecka. Program Erasmus+ podporuje mezinárodní spolupráci a výměnu zkušeností mezi školami po celé Evropě. I našim učitelům  poskytl jedinečnou příležitost rozšířit své obzory a získat cenné zkušenosti. Cílem této zahraniční stážee bylo poznávání rakouského i tureckého vzdělávacího systému. Program zahrnoval návštěvy místních škol, účast na výuce a setkání s místními učiteli. Tímto způsobem mohli naši učitelé nahlédnout do způsobu vzdělávání v jiné zemi a zároveň sdílet své vlastní zkušenosti a znalosti. Seznámili se s tamními učiteli a žáky. Byly pro ně připraveny  workshopy, kde mohli společně pracovat na různých projektech. Kromě školních aktivit byl program obohacen o návštěvy kulturních památek. Oba výjezdy byly pro naše učitele velkým přínosem. Nejenže si zlepšili své jazykové dovednosti a získali nové přátele, ale také se naučili pracovat v mezinárodním týmu a lépe porozuměli kulturním rozdílům a podobnostem. Učitelé získali cenné poznatky o metodách výuky a  ověřili si, že metoda STEM představuje inovativní a efektivní přístup k vzdělávání v základních školách. Zapojení žáků a učitelů do této metody nejenže podporuje jejich osobní a odborný rozvoj, ale také zvyšuje motivaci a zájem o učení. Vytvoření inspirativního a podporujícího vzdělávacího prostředí je klíčem k dosažení úspěchů ve vzdělávání a přípravě žáků na výzvy budoucnosti. Pedagogové vypracovali prezentaci ze zahraničních stáží a v rámci předmětových komisí či metodických sdružení seznámili své kolegy s metodou STEM i se závěry svých zahraničních stáží.

     Účast na programu Erasmus+  byla pro naše pedagogy velkou událostí a úspěchem. Tento projekt nejenže obohatil vzdělávání, ale také posílil mezinárodní spolupráci a přátelství. 

 

                                                                  Jarmila Pavlišová, ředitelka školy

 


ERASMUS - vzdělávání dospělých: TURECKO

Již několik let hostí naše škola delegace učitelů a žáků z Turecka. Letos v rámci Erasmu pro změnu byla pozvána část našeho pedagogického sboru do Turecka. Myslím, že navázání spolupráce a výměna zkušeností je oboustranně přínosná. Dočkali jsme se milého přijetí, a kromě nádherné přírody a unikátních památek jsme měli samozřejmě možnost navštívit státní i soukromou základní školu. Nalezli jsme mnoho stejného, ale mohli jsme porovnat i rozdíly. Například ve státních školách bývá ve třídách 40 i více žáků, škola nezajišťuje žákům obědy. Žáci mají vládou zakázáno nosit do školy mobilní telefony. Na náš dotaz, jestli jim to nevadí nám žáci 9. třídy odpověděli, že by je to rozptylovalo, někdo dokonce odpověděl, že jim to přijde nebezpečné?! V soukromých školách zase mají jako běžný předmět deskové hry.
Učitelské povolání je v Turecku velice prestižní, ve společnosti vážené a dobře placené.
Celý studijní pobyt byl velice zajímavý a věříme, že se bude v budoucnu navázaná spolupráce dále úspěšně rozvíjet.

Za tým pedagogů sepsala Mgr. J. Kalinová

Erasmus Turecko Erasmus Turecko

ERASMUS - vzdělávání dospělých: Vídeň

V rámci projektu Erasmus mělo několik vyučujících možnost seznámit se se školstvím v Rakousku, konkrétně ve Vídni. Navštívily jsme školu ve staré budově na okraji města. Interiér školy byl velmi moderně vybaven. Jednalo se o školu, do které chodí mnoho cizinců s různě dlouhou dobou pobytu v Rakousku. Třídy jsou méně zaplněné žáky, v hodině německého jazyka jich např. bylo 17. Učily se tam děti různých národností (např. ze Somálska, Turecka, Srbska i Maďarska a mnoha dalších zemí) s různou délkou pobytu v Rakousku. V některých třídách jsou proto dva učitelé a pomáhají i asistenti.
Zaujaly nás moderně vybavené učebny chemie, praktických činností, kuchyňka a učebna hudební výchovy s mnoha hudebními nástroji.
Od pana ředitele jsme se dozvěděly, že mají podobné problémy s některými žáky jako my v Čechách (absence, nezájem rodičů apod.).
Navštívily jsme i zánovní budovu gymnázia ve zcela nové čtvrti s moderními domy a zázemím včetně rekreační zóny s koupalištěm. Gymnázium je vybudováno již s představou moderní výuky, je propojeno s okolím např. střechou osázenou zelení, ze které je vidět část sídliště. Počítá se i s absencí vyučujících, která je řešena zvláštní učebnou s dozorem.
Ve volných chvílích jsme se seznámily s památkami Vídně a navštívily několik galerií starého i moderního umění.
Podobné výměnné exkurze mají určitě význam pro naši inspiraci a inspiraci činitelů, kteří o modernizaci našeho školství rozhodují.

Za účastnice výjezdu (Mgr. H.Tenglerová, Mgr. D.Máchová, Mgr. M.Novotná, Mgr. G.Kolouchová, Mgr. D.Otoupalová) napsala Ing. H. Melichová

Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň Erasmus Vídeň
Prohlášení o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací ve formátu pdf se otevře v novém okně.
Základní škola genpor. Františka Peřiny

Created by © 2011-2024ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek pro školy