Projekty
Základní škola genpor. Františka Peřiny se v období 2023 - 2024 zapojila do programu Erasmus+, projekt mobility osob - vzdělávání dospělých. Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie. Mobility byly naplánovány na jaro 2024 a to do Rakouska a Turecka. Celkem se zúčastnilo 16 pedagogů.
Naše škola se úspěšně zapojila do programu Erasmus+ a získala grant na projekt s názvem
Číslo projektu: 2023-1-CZ01-KA122-SCH-000143507 – E+Stem
Název projektu: E+Stem
Typ akce: KA 122-SCH
Díky projektu měli naši pedagogové možnost absolvovat kurz STEM v Turecku a seznámit se s rakouským školstvím.
Metoda STEM je novodobý vzdělávací koncept, který využívá čtyř oborů, které si jsou přirozeně blízké. Přírodní vědy (Sience), technika (Technology), technologie (Engeneering) a matematika (Mathematics). STEM je pedagogický přístup, který integruje vědu, technologii, inženýrství a matematiku. Cílem této metody je poskytnout žákům komplexní pohled na tyto disciplíny a připravit je na výzvy moderního světa. Na rozdíl od tradičního způsobu výuky, který se zaměřuje na jednotlivé předměty odděleně, STEM vzdělávání klade důraz na propojení těchto disciplín a jejich praktické využití v reálném světě. Cílem je, aby studenti pochopili, jak vědecké a technické koncepty souvisí a jak je lze aplikovat při řešení problémů. Tento přístup podporuje kritické myšlení, kreativitu a spolupráci, což jsou klíčové dovednosti pro budoucnost.
Tradiční výuka, založená na přednáškách a pasivním přijímání informací, nemusí vždy efektivně podpořit zájem dětí o STEM obory. Školy by měly využívat interaktivní metody, které umožňují dětem aktivně se zapojit do učení. Projekty, experimenty a hands-on aktivity, při nichž si děti mohou vše samy vyzkoušet a objevit, jsou skvělým způsobem, jak podpořit jejich zvědavost a kreativitu. V základní škole se STEM metoda ukazuje jako efektivní nástroj pro rozvoj kritického myšlení, kreativity a praktických dovedností. Již Jan Amos Komenský před mnoha lety hovořil o škole jako o tvořivé dílně, ze které vyjdou lidé řádně připravení na život. Při výuce využívají úkoly a cvičení na rozvoj tvořivosti. A jak se tvoří dnes? Digitálně. A proto vznikl STEM, koncept zážitkové výuky.
Je důležité zajistit, aby STEM vzdělávání bylo přístupné všem dětem bez ohledu na jejich pohlaví, socioekonomické zázemí či kulturní původ. Stereotypy, které STEM obory spojují pouze s chlapci, mohou dívky odradit od zájmu o vědu a techniku. Školy by měly aktivně podporovat inkluzivní prostředí a představovat STEM obory jako atraktivní a dosažitelné pro všechny.
Na závěr bych si dovolila malé shrnutí informací.
Jak zapojit žáky
- Interaktivní projekty: Vytváření projektů, které vyžadují spolupráci mezi žáky, je klíčové. Může jít o jednoduché experimenty, stavbu modelů nebo programování základních her. Projekty by měly mít reálnou aplikaci, aby si žáci uvědomili, jak STEM disciplíny ovlivňují každodenní život.
- Hands-on aktivity: Žáci by měli mít možnost se aktivně zapojit do praktických činností. To může zahrnovat experimentování s materiály, robotiku nebo přírodní vědy. Takové aktivity podporují hlubší pochopení a zapamatování učiva.
- Multidisciplinární přístup: Učitelé by měli integrovat různé obory. Například při výuce geometrie lze zahrnout prvky umění, což pomůže žákům vidět souvislosti mezi různými disciplínami.
Jak zapojit učitele
- Odborné vzdělávání: Učitelé by měli mít přístup k školením a workshopům, které se zaměřují na STEM metodiku. Tímto způsobem si osvojí nové pedagogické techniky a zjistí, jak efektivně implementovat STEM do výuky.
- Sdílení zkušeností: Vytvoření komunity učitelů, kteří se zajímají o STEM, může podpořit výměnu nápadů a osvědčených postupů. Může jít o pravidelné setkání, kde si učitelé vzájemně představují úspěšné projekty.
- Podpora vedení školy: Školní vedení by mělo vytvářet příležitosti pro učitele zapojit se do STEM aktivit a projektů, a to jak v rámci školy, tak i v rámci širší komunity.
Jak motivovat žáky k lepším výsledkům
- Zábavné a relevantní učení: Učitelé by měli vytvářet učební plány, které reflektují zájmy a potřeby žáků. Zapojení aktuálních témat a problémů z reálného světa může podnítit jejich zvědavost.
- Cíle a odměny: Nastavení jasných cílů a zpětná vazba na dosažené výsledky mohou žáky motivovat k lepšímu výkonu. Ocenění úsilí a úspěchů může posílit jejich sebedůvěru.
- Podpora spolupráce: Práce v týmech a sdílení úspěchů mezi spolužáky může posílit pozitivní atmosféru ve třídě. Žáci se učí nejen od učitele, ale i od sebe navzájem.
V rámci programu Erasmus+ se šestičlenná skupina učitelů vydala na vzdělávací cestu do Rakouska a desetičlenná skupina do Turecka. Program Erasmus+ podporuje mezinárodní spolupráci a výměnu zkušeností mezi školami po celé Evropě. I našim učitelům poskytl jedinečnou příležitost rozšířit své obzory a získat cenné zkušenosti. Cílem této zahraniční stážee bylo poznávání rakouského i tureckého vzdělávacího systému. Program zahrnoval návštěvy místních škol, účast na výuce a setkání s místními učiteli. Tímto způsobem mohli naši učitelé nahlédnout do způsobu vzdělávání v jiné zemi a zároveň sdílet své vlastní zkušenosti a znalosti. Seznámili se s tamními učiteli a žáky. Byly pro ně připraveny workshopy, kde mohli společně pracovat na různých projektech. Kromě školních aktivit byl program obohacen o návštěvy kulturních památek. Oba výjezdy byly pro naše učitele velkým přínosem. Nejenže si zlepšili své jazykové dovednosti a získali nové přátele, ale také se naučili pracovat v mezinárodním týmu a lépe porozuměli kulturním rozdílům a podobnostem. Učitelé získali cenné poznatky o metodách výuky a ověřili si, že metoda STEM představuje inovativní a efektivní přístup k vzdělávání v základních školách. Zapojení žáků a učitelů do této metody nejenže podporuje jejich osobní a odborný rozvoj, ale také zvyšuje motivaci a zájem o učení. Vytvoření inspirativního a podporujícího vzdělávacího prostředí je klíčem k dosažení úspěchů ve vzdělávání a přípravě žáků na výzvy budoucnosti. Pedagogové vypracovali prezentaci ze zahraničních stáží a v rámci předmětových komisí či metodických sdružení seznámili své kolegy s metodou STEM i se závěry svých zahraničních stáží.
Účast na programu Erasmus+ byla pro naše pedagogy velkou událostí a úspěchem. Tento projekt nejenže obohatil vzdělávání, ale také posílil mezinárodní spolupráci a přátelství.
Jarmila Pavlišová, ředitelka školy
Erasmus – Vídeň 30. 4. až 7. 5. 2024
V rámci projektu Erasmus mělo několik vyučujících možnost seznámit se se školstvím v Rakousku, konkrétně ve Vídni. Navštívily jsme školu ve staré budově na okraji města. Interiér školy byl velmi moderně vybaven. Jednalo se o školu, do které chodí mnoho cizinců s různě dlouhou dobou pobytu v Rakousku. Třídy jsou méně zaplněné žáky, v hodině německého jazyka jich např. bylo 17. Učily se tam děti různých národností (např. ze Somálska, Turecka, Srbska i Maďarska a mnoha dalších zemí) s různou délkou pobytu v Rakousku. V některých třídách jsou proto dva učitelé a pomáhají i asistenti.
Zaujaly nás moderně vybavené učebny chemie, praktických činností, kuchyňka a učebna hudební výchovy s mnoha hudebními nástroji.
Od pana ředitele jsme se dozvěděly, že mají podobné problémy s některými žáky jako my v Čechách (absence, nezájem rodičů apod.).
Navštívily jsme i zánovní budovu gymnázia ve zcela nové čtvrti s moderními domy a zázemím včetně rekreační zóny s koupalištěm. Gymnázium je vybudováno již s představou moderní výuky, je propojeno s okolím např. střechou osázenou zelení, ze které je vidět část sídliště. Počítá se i s absencí vyučujících, která je řešena zvláštní učebnou s dozorem.
Ve volných chvílích jsme se seznámily s památkami Vídně a navštívily několik galerií starého i moderního umění.
Podobné výměnné exkurze mají určitě význam pro naši inspiraci a inspiraci činitelů, kteří o modernizaci našeho školství rozhodují.
Operační program Jan Amos Komenský
Již počtvrté v řadě se naší škole podařilo získat finanční prostředky z projektu spolufinancovaného Evropskou unií.
Tentokrát se jedná o operační program Jan Amos Komenský.
Název projektu: ZŠ Socháňova Praha - Domino
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/22_002/0000972
Cílem tohoto projektu je zvyšování kvality, inkluzivity a účinnosti systémů vzdělávání a zajišťování rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání.
V rámci projektu využíváme tyto aktivity:
- Školní speciální pedagog
(školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žaků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních)
- Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
(získané finanční prostředky umožní naší škole prohloubit znalosti pedagogických i nepedagogických pracovníků pomocí vzdělávacích akcí na vybraná témata)
- Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ
(možnost pro žáky navštěvovat školní kluby – čtenářský, cizích jazyků, logiky …)
Mgr. Jarmila Pavlišová – ředitelka školy
Doučování žáků škol
Doučování žáků škol je reakcí na potřebu podpory vzdělávání žáků ohrožených školním neúspěchem v době pandemie covid 19, kdy nebyla možná prezenční výuka ve školáchProjekt DĚTSKÝ KLUB PRO ZŠ GENPOR. FR. PEŘINY
Dětský klub pro ZŠ genpor. Fr. Peřiny
Projekt č. CZ.03.1.51/0.0/0.0/17_078/0007975 je financován z OP Zaměstnanost a ESF.
Termín realizace: 1. 8. 2018 - 30. 6. 2021
Projekt cílí na udržení nabídky péče o děti 1. stupně základní školy v době mimo školní vyučování v ZŠ genpor. Fr. Peřiny . Projekt pomůže zajistit kontinuální provoz zařízení péče o děti 1. stupně ZŠ, které díky dětskému klubu umožňuje rodičům našich žáků kompenzovat jejich znevýhodnění na trhu práce a účinněji a funkčně tak sladit svůj pracovní a rodinný život. V rámci projektu vznikne klub pro děti z přípravné třídy.
Kontaktní osoba: Mgr. Olga Panošová tel. : 235317251
Projekt EU - Inkluze na ZŠ Genpor. Františka Peřiny
Projekt „Podpora inkluze na ZŠ genpor. Františka Peřiny“ s registračním číslem CZ.07.4.68/0.0/0.0/17_045/0000644, je projekt, na který byly škole poskytnuty finanční prostředky z EU, v rámci Operačního programu Praha – pól růstu ČR (OP PPR).
Projekt je zaměřen zejména na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem na škole, na podporu jejich rodičů nebo zákonných zástupců. Dále je zaměřen na personální podporu školy, projektovou výuku a podporu inkluzivního prostředí školy.
Díky tomuto projektu, který na škole probíhá, je umožněno škole financovat dvojjazyčného asistenta a interkulturní pracovníky. Cílem je podpořit děti s OMJ (ale i jejich zákonné zástupce), poskytnout jim podporu při výuce, pomoci s tlumočením, s vysvětlením, čemu nerozumějí, například v otázkách školského systému, chodu školy, ale i školních akcí.
Dále na škole probíhá doučování českého jazyka pro žáky s OMJ a volnočasový klub, kterého se účastní nejenom žáci s odlišným mateřským jazykem. Klub je zaměřen na podporu integrace žáků s OMJ. Seznamují se s okolím školy, kulturou, s ohledem na věk můžou být zařazeny prvky hry, výtvarné činnosti nebo seznámení s filmovou tvorbou.
V rámci projektu již proběhlo komunitně osvětové setkání s žáky z japonské školy a pěti třídám byl umožněn třídní projekt „Ochutnávka Vietnamu“. Věříme, že se nejenom dětem, setkání i projekt líbily.
Multikulturní výchova na ZŠ genpor. Františka Peřiny
Cílem projektu je zavést multikulturní výchovu na ZŠ Genpor. Františka Peřiny a tím posílit inkluzi ve škole. Tohoto cíle chceme dosáhnout
prostřednictvím:
1) Vzděláváním pedagogických pracovníků školy v problematice odlišností a shod jednotlivých kultur.
2) Vytvořením výukových materiálů a inovací tematických plánů o multikulturní problematiku pro jednotlivé předměty na I. i II. stupni ZŠ.
3) Inovací výuky, která bude probíhat s využitím nových výukových materiálů a bude probíhat podle inovovaných tematických plánů.
Multikulturní výchova
Základní škola genpor. Františka PeřinySocháňova 1139/19163 00 Praha 6 – ŘepySoubory Multikulturní výchova
Již dříve jsme Vás informovali o zapojení naší základní školy do projektu „Multikulturní výchova na ZŠ genpor. Františka Peřiny.“ Cílem bylo, a i nadále je, zavést multikulturní výchovu na naší škole a to začleněním výukových materiálů, které vytvořili naši pedagogové. Toto začlenění probíhá napříč předměty i třídami. Velkým přínosem tohoto projektu byla možnost výjezdů našich žáků do zahraničí. Během měsíce dubna, tak někteří z nich vycestovali do Francie, Rakouska, Německa, Maďarska, Polska a na Slovensko.
O průběhu jejich cest Vás informujeme v sekci Studijní pobyty v zahraničí. Mgr. Jarmila Pavlišová ředitelka školy ...
ERASMUS+
ZŠ genpor. Františka Peřiny se v období 2018/2019 zapojila do programu Erasmus+, projekt mobility osob – vzdělávání dospělých. Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie na období 2014–2020.
Mobilita je naplánována na jaro 2019.
ZŠ genpor. Františka Peřiny – Erasmus +
ZŠ genpor. Františka Peřiny se v období 2018/2019 zapojila do programu Erasmus + a získala grant v projektu mobility osob, vzdělávání dospělých. Mobilita proběhla na přelomu dubna a května 2019. Tři učitelky prvního stupně si jako cílovou destinaci zvolily Maltu.
Absolvovaly jsme čtrnáctidenní kurz anglického jazyka ve školách EC Malta, ACE Malta a Sprachcaffe ve městě St. Julian‘s, každá škola poskytovala vlastní ubytování. Výuka byla zaměřena na obecnou angličtinu, hodiny s důrazem na výuku a procvičování gramatiky zahrnovaly všechny složky jazyka, poslech, konverzaci i psanou podobu jazyka. Ve studijních skupinách bylo 12 studentů z celého světa, v našich třídách jsme byly jediné Češky. Bylo zajímavé diskutovat s lidmi z různých koutů světa. Byla to obrovská zkušenost ale i zkouška našich jazykových schopností. Ve volných dnech o víkendu jsme měly možnost jet na výlety, navštívily jsme různé památky, hlavní město Valetta i sousední ostrovy Gozo a Comino. Mobilita v rámci programu Erasmus + byla velkou příležitostí, výzvou, zážitkem a obohacením naší angličtiny.
Projekt EU - DOMINO II.
Po předchozí dobré zkušenosti s projektem vyhlášeným MŠMT Šablony pro MŠ a ZŠ I., naše škola zažádala a opět se jí podařilo získat prostředky z Výzvy č. 02_18_064 – Šablony II..
Název projektu: DOMINO II.
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0010278
Projekt je spolufinancován EU v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV).
Cílem tohoto projektu je zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích.
V rámci projektu využíváme tyto aktivity:
- Školní speciální pedagog – personální podpora ZŠ
- Čtenářský klub pro žáky ZŠ
- Klub zábavné logiky a deskových her pro žáky ZŠ
- Klub cizího jazyk
- Doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem
- Projektový den mimo školu
Mgr. Jarmila Pavlišová
ředitelka školy
Projekt EU - DOMINO 3
Po předchozích dobrých zkušenostech s projekty vyhlášenými MŠMT Šablony pro MŠ a ZŠ , naše škola zažádala a opět se jí podařilo získat prostředky z Výzvy č. 02_20_081 – Šablony II..
Název projektu: DOMINO 3
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0010278
Projekt je spolufinancován EU v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV).
Cílem tohoto projektu je zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích.
V rámci projektu využíváme tyto aktivity:
- Školní speciální pedagog – personální podpora ZŠ
- Čtenářský klub pro žáky ZŠ
- Klub zábavné logiky a deskových her pro žáky ZŠ
- Klub cizího jazyku
- Projektový den ve výuce
- Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol
Mgr. Jarmila Pavlišová
ředitelka školy
Program je podporován z daného fondu/Evropských strukturálních a investičních fondů.
Vážení rodiče,milé děti,končí rok, ve kterém bylo opět vše >>
Novinky |
---|
Školní klub (náplň kroužků) |
Sport bez předsudků,Vítání podzimu, Škola v přírodě, (Laudova) |
Sběr, Pražský glóbus,Adopce tamarína bělovousého(Socháňova) |
Školní klub - kroužky |
23.08.2013 spuštěna nová verze www stránek |